penerimaan dakwah dan sikap kita terhadap mereka yg menolak dakwah

Salam,
Sy ada 1 persoalan yg mungkin blh diperjelaskan. Apakah yg blh kita lakukan stlh kita selesai berdakwah dgn cara terbaik & objek dakwah tetap tdk menerima. Jika kt tetap bersamanya dgn menyedari hakikat kederhakaannya terhadap tuhan, khuatir hati kita disatukan..Jika kt uzlah dr golongan itu n teruskan berdoa mungkin akn ada kesedaran pd mrk,tetapi blh jd juga kita hilang peluang utk berdakwah lg..Namun amat menyedihkan jg bila menjadi saksi kpd maksiat n tak dpt nk buat apa2..
Tolong berikan pandangan..Blh jadi saudara juga pernah menghadapi situasi ini, jadi apakah tindakan saudara?? Jzkk.

jawapan:

Tahniah buat saudara yg mempunyai kesedaran terhadap tanggungjawab dakwah.

Pertamanya kita hendaklah menyedari bahawa dakwah dinilai oleh Allah s.w.t berdasarkan usahanya, bukan kpd sambutan manusia terhadap dakwah tersebut. Hakikat ini boleh diperhatikan melalui dakwah rasul2 yg terdahulu. Ada diantara mereka yg dibangkitkan pada hari kiamat nanti dengan seorang, dua, atau tiga orang pengikut. Begitu juga dengan peristiwa ketika mana nabi diisra’kan. Baginda pernah berjalan melewati seorang nabi dengan sejumlah besar pengikut bersama-sama dengannya, dan seorang nabi yang mempunyai sejumlah kecil pengikutnya dan juga seorang nabi yang tidak mempunyai seorang pengikutpun!!!!( H.R At-tirmizi 4/631)

Hakikat ini merupakan suatu bimbingan daripada Allah s.w.t bahawa tugas kita adalah untuk berdakwah dan menyampaikan risalah Islam dengan segenap kemampuannya, dan bukannya mengharapkan natijah daripadaNya.

firman Allah s.w.t: Maka tidak ada kewajiban atas para rasul, selain dari menyampaikan (amanat Allah) dengan terang. ( An-nahl : 35)

Tugas memberi hidayah pula adalah urusan Allah ‘Azzawajalla.

Daripada sudut kebersamaan dgn mereka diharapkan supaya jgn meninggalkan tuntutan ukhuwwah yg menjadi kekejian besar di dalam Islam. Boleh bersama dengan mereka ketika mereka tidak melakukan dosa dan jauhilah mereka apabila melihat maksiat yg dilakukan setelah cuba menasihati sebaik munkin. (walaupun munkin diejek dan dikasari).

Firman Allah s.w.t:

“dan apabila kamu melihat orang-orang memperolok-olokkan ayat-ayat Kami, Maka tinggalkanlah mereka sehingga mereka membicarakan pembicaraan yang lain. dan jika syaitan menjadikan kamu lupa (akan larangan ini), Maka janganlah kamu duduk bersama orang-orang yang zalim itu sesudah teringat (akan larangan itu).” Al-an’am:68

Rasulullah s.a.w bersabda:

Seorang mukmin yang bercampur gaul dengan orang ramai dan bersabar di atas kesakitan yang dirasai daripada mereka adalah lebih baik daripada seorang mukmin yang tidak bercampur gaul dan tidak sabar dengan kesakitan yang dirasai daripada mereka (akibat pergaulan itu).

Sentiasalah bersama2 dgn mereka ketika mereka melakukan kebaikan sebagai sokongan trhadap usaha tersebut, ini adalah satu perkara yg jarang kita lakukan. Usaha yg saudara lakukan (tidak jemu2 memberi nasihat dan doa untuk membuka pintu hati) adalah tindakan yg tepat.

uzlah atau pengasingan diri hanya dilakukan ketika manusia betul2 rosak sebagaimana yg berlaku diakhir zaman. sekiranya masyarakat kita betul2 rosak dgn maksiat dan dibimbangi boleh menjejaskan agama kita; tindakan yg boleh saudara lakukan adalah dgn berhijrah ke tempat yg masyarakatnya soleh..

Satu lagi aspek yg perlu kita renungkan sebagai pendakwah adalah aspek Penguasaan atauIsti’ab’ (kemampuan pendakwah untuk menarik objek dakwah (mad’u) dan membentuk mereka dengan segala perbezaan intelektual, kejiwaan, status sosial dan sebagainya.)

Boleh rujuk artikel ini :

http://www.facebook.com/notes/pertubuhan-ikram-malaysia/kekuatan-penguasaan-pendakwah/164401443600179

2 comments:

Anonymous said...

salam..tq for the info..

Anonymous said...

Salam, tq for answering my q..