Assalamualaikum
Tepat 12 Februari 2012, rakyat Mesir bergembira merayakan ulangtahun
pertama kejatuhan salah seorang dari pemerintah yang dikategorikan dalam
“Mulkan Jabriyyan” iaitu penguasa yang memaksakan kehendak mereka yang
bertentangan dengan hukum Allah yang Maha Adil.
Namun, 63
tahun yang lepas iaitu pada tanggal 12 Februari 1949 adalah hari di mana
Imam Hasan Al Banna menemui Tuhannya di bumi yang sama, bergelimang
darah serta syahid di atas jalan yang ia lalui untuk menegakkan syariat
Allah dan menghancurkan sembahan selainNya.
PERIBADI YANG DIBERI ILHAM
Nama "Hasan Al-Banna" sentiasa melekat dengan jamaah Al-Ikhwan
Al-Muslimun kerana beliau adalah pengasas dan menjadi Mursyid `Am
pertama jamaah tersebut.
Musuh-musuh Islam mengira bahwa
setelah mereka membunuh pendiri, mursyid dan pemimpin jamaah ini, mereka
juga telah meruntuhkan Ikhwanul Muslimin, mencabut akar kekuatannya,
menghentikan langkahnya dan menghancurkan gerakan pembaharuan Islam yang
telah membangunkan hati rakyat dan kaum muslimin secara keseluruhan. Sebenarnya mereka tidak menyedari bahwa kesedaran telah mulai
menyeruak ke permukaan setelah kefahaman kaum muslimin diperbaiki dan
petunjuk-petunjuk jalan yang mereka lalui semakin jelas.
Sekarang, tunas yang ditanam oleh Imam Hasan Al Banna semakin tumbuh dan
berkembang, bahkan dakwahnya yang menyeru kepada Al Qur’an telah
bersemayam dalam hati ramai manusia.
Murid-muridnya kini telah
menjadi guru yang mengajari manusia apa yang ia ketahui dan
mengilhamkan kepada mereka apa yang telah diilhamkan kepadanya. Mereka
kini jauh lebih kuat dan kukuh setelah ditimpa kesengsaraan dan
penderitaan luar biasa.
Mereka semakin faham akan kehidupan,
lebih bersabar atas kezaliman dan semakin mengetahui bahwa musuh dakwah
ini lebih besar daripada pendukungnya.
Ikhwanul Muslimin telah
menjadi ikon kebangkitan Islam di Mesir dan juga di seluruh
negara-negara Islam dan gerakan dakwah ini tidak akan berhenti bahkan
akan tetap berlari laju, insyaallah.
Hasan Al Banna telah menyebarkan dakwahnya, menunaikan misinya dan kembali kepada Tuhannya dengan ridha dan diridhaiNya.
“Wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang
puas lagi diridhaiNya. Maka masuklah ke dalam jamaah hamba-hambaKu dan
masuklah ke dalam syurgaKu”. (QS Al Fajr : 27 – 30)
DAKWAH TAUHID
Imam Hasan Al Banna menemui syahadahnya di atas jalan penegakan syariat
Islam. Beliau bersemayam dalam sanubari orang-orang yang beriman.
Beliau menemui syahadahnya di atas jalan penghancuran patung-patung yang
menjadi tuhan manusia. Mereka tunduk pada sesuatu yang bertentangan
dengan apa yang diperintahkan Allah.
Patung yang menjadi
sembahan manusia itu tidak terbuat dari batu, kayu atau selainnya
sebagaimana sembahan orang-orang Arab jahiliyah masa lalu sebagai
perantara untuk mendekatkan diri dan berhubungan dengan tuhan mereka.
Namun sembahan di sini wujud dalam bentuk manusia iaitu jasad yang
didiami oleh jiwa yang sakit dan dihancurkan oleh hawa nafsunya. Itulah
jiwa-jiwa yang :
1. Dikuasai oleh seburuk-buruk makna kehidupan.
2. Menjadi tempat hukum bagi naluri yang sangat rendah.
3. Ditimpa fitnah harta dan kekuasaan.
4. Terpedaya oleh apa yang diberi oleh Allah berupa kemampuan dan kekuatan.
5. Lupa kepada apa yang diturunkan oleh Allah.
6. Sakit dan menyakitkan bagi orang lain.
7. Sesat dan menyesatkan.
8. Binasa dan membinasakan mereka yang mengikuti jalannya.
PENYERU KEPADA ALLAH
Imam Hasan Al Banna tidak menemui syahadahnya dalam sebuah peperangan
yang dahsyat kerana beliau hanyalah sebuah peribadi yang kerdil kecuali
di saat menggenggam pedang kebenaran. Ia bukan pula sebuah peribadi yang
mudah memerangi orang lain atau memperlakukan penganiayaan kepada
mereka. Namun beliau sebenarnya adalah seorang penyeru kepada Allah
iaitu :
a. Mengajak manusia dengan penuh hikmah dan nasihat yang baik.
b. Menyeru manusia kepada kebaikan dan kebahagiaan dunia dan akhirat.
Imam Hasan Al Banna menyeru manusia agar mereka memahami dengan baik bahwa agama mereka adalah sumber :
1. Kekuatan.
2. Kemuliaan.
3. Kehormatan.
Ia memberikan kefahaman bahwa ideologi ini mesti disertai dengan
pengabdiaan dan penyerahan yang tulus. Ia menyerukan bahwa Islam adalah
agama yang mengandungi nilai-nilai keadilan, kebebasan dan persamaan
hak. Ia menyeru semua itu ketika :
a. Kaum muslimin ditimpa kezaliman.
b. Perbuatan dosa dan maksiat menyebar di tengah-tengah mereka.
c. Kebebasan mereka hilang.
d. Negara mereka runtuh nilai-nilai akhlak dan keagamaannya.
e. Kaum muslimin bersifat angkuh dan sombong terhadap sesama mereka.
f. Golongan yang kuat menganiaya golongan yang lemah.
g. Para hakim menghukum sesuai dengan kehendak mereka sendiri.
Pada hari di mana dakwah ini menyebar ke negara-negara Islam yang
lain, muncul dengan dengan cahaya gemerlapannya di setiap tempat, ketika
itulah orang yang zalim yang hidup di tengah kezalimannya merasakan
kegelapan akan segera terjadi.
Mereka mengira pembunuhan yang
mereka lakukan terhadap Imam Hasan Al Banna akan menghapuskan gerakan
yang dibina oleh beliau, namun pemimpin agung itupun kembali kepada
Tuhannya dengan penuh ridha dan diridhaiNya, meraih tempatnya bersama
dengan para anbiya’ dan shiddiqin. Musuh-musuh itu menjual kegelisahan
mereka dengan murka dan laknat Allah di dunia dan akhirat.
SERUAN ALLAH TIDAK MATI
Inilah peribadi Imam Hasan Al Banna, “Syahidul Islam” yang :
1. Memperbaharui agama ini dalam akal manusia.
2. Menghidupkannya dalam jiwa dan hati mereka.
3. Membangunkannya dari tidur lelapnya.
4. Menyedarkannya dari kelalaiannya.
5. Memotivasi mereka untuk membela dan mempertahankan kemuliaan dan kemerdekaan mereka.
Namun, orang yang zalim telah membunuhnya. Mereka mengira mereka mampu
melumpuhkan dakwah ini dengan membunuhnya. Mereka tidak tahu bahwa
dakwah ini adalah dakwah Allah, bukan dakwah individu.
Allah
mengajarkan kepada mereka bahwa dakwah ini diikat olehNya, bukan oleh
para pendakwah yang menyeu kepadanya. Adapun yang diperolehi oleh setiap
individu dari dakwah ini adalah bahwa Allah akan memuliakan mereka yang
bekerja di dalamnya dan mereka yang meninggalkan dakwah ini telah
menjauhkan kebaikan dari dirinya sendiri tanpa sedikitpun mampu
mendatangkan mudharat bagi dakwah ini.
Apabila kematian Nabi
Muhammad, Rasululllah saw, iamya tidak membawa petaka sedikitpun bagi
dakwah ini apalagi kematian seorang yang bernama Hasan Al Banna. Namun
adakah orang-orang yang zalim itu memahami hakikat itu semua?
Tidakkah mereka memahami firman Allah swt :
“Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang rasul, sungguh telah berlalu
sebelumnya beberapa orang rasul. Apakah jika dia wafat atau dibunuh
kamu berbalik ke belakang (murtad)? Barangsiapa yang berbalik ke
belakang, maka ia tidak akan dapat mendatangkan mudharat kepada Allah
sedikitpun dan Allah memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur.”
(QS Ali Imran : 144)
Sesungguhnya dakwah Islam bukanlah dakwah individu bahkan ia adalah :
a. Seruan Allah kepada kebaikan.
b. Panggilan Allah kepada kebahagiaan sejati.
c. Jemputan ke arah perbaikan manusia.
d. Cahaya Allah yang diturunkanNya ke muka bumi untuk menerobos
kegelapan jahiliyah dan kezaliman serta membersihkannya dari keangkuhan
dan kerusakan.
LOMPATAN SEJARAH
Sekalipun Imam Al-Banna
hanya mampu menyusuri kehidupan di dunia ini tidak lebih dari 42 tahun,
namun di masa hayatnya banyak memberi sumbangan dan telah menghasilkan
prestasi yang begitu besar sehingga berlaku suatu lompatan sejarah
terutamanya :
1. Melakukan perubahan kehidupan umat menuju Islam.
2. Mengembangkan dakwah Islam sehingga lebih menyinar.
Banyak perubahan-perubahan yang telah dilakukan olehnya walaupun semasa
hayat beliau, umat Islam dalam keadaan yang begitu parah dan
menyedihkan iaitu:
a. Kemunduran dalam banyak segi.
b. Tidak ada kekuatan samada dalaman atau luaran.
c. Kejahilan merata-rata.
d. Penjajahan Barat ke atas bumi Islam.
REFLEKSI USIA KEHIDUPANNYA
Usia 42 tahun, kalau diukur dari perjalanan sejarah merupakan ukuran
waktu yang singkat dan merupakan usia yang belum mampu memberikan
apa-apa hasil meskipun umur sejarah tidak boleh diukur berdasarkan tahun
dan hari, namun dapat juga diukur dari banyaknya peristiwa yang memberi
kesan kepada perubahan keadaan dan situasi.
Inilah yang
sentiasa melekat pada peribadi Hasan Al-Banna di mana beliau banyak
memberikan pengaruh dalam perubahan sejarah dan merupakan salah seorang
dari orang yang memberi sumbangan dalam melakukan pembaikan dan
perubahan dalam tubuh umat Islam. Meskipun umur beliau secara relatifnya
pendek namun beliau termasuk orang yang mampu membina sejarah gemilang.
Setiap orang pasti memiliki faktor yang boleh dinilai dalam
kemampuannya memberikan sumbangan serta saham dalam pembentukan karakter
dan jati dirinya dan menentukan berbagai hakikat yang dipilihnya.
Bagi mereka yang meneliti ruang lingkup kehidupan Imam Al-Banna,
nescaya ia akan menemui suatu permulaan yang baik dan berakhir juga
dengan baik seperti dalam satu ungkapan yang masyhur : "Pengakhiran yang
baik mesti diawali dengan permulaan yang baik".
Imam Al-Banna
semasa mudanya hidup di bawah naungan dan lingkungan yang bersih dan
suci. Rumah di mana beliau menjalani kehidupannya juga merupakan rumah
yang dicelup dengan celupan Islam yang jernih.
Ayahnya bernama
Syaikh Ahmad Abdul Rahman Al-Banna adalah seorang imam masjid di
kampungnya dan seorang tukang baiki jam. Namun di sisi lain, ayah Imam
al-Banna adalah seorang peribadi yang mencintai ilmu dan buku sehingga
ia begitu tekun menuntut ilmu dan membaca buku dan sebahagian waktunya
banyak dihabiskan untuk membaca dan menulis di mana beliau juga banyak
menulis kitab, di antaranya adalah :
1. "Badai'ul Musnad fi Jam'i wa Tartiibi Musnad As-Syafi'i".
2. "Al-Fathu Ar-Rabbani fi Tartiibi Musnad Ahmad As-Syaibani".
3. "Bulughul Amani min Asrari Al-Fathu Ar-Rabbani".
Komitmen dengan Islam dan manhaj rabbani sangat memerlukan asas yang
kuat pada lingkungan yang menggerakkannya agar dapat tumbuh dan besar
seperti asas tersebut dan jika tidak ada lingkungan yang mendukungnya
maka akan menjadi pudar dan berkemungkinan mati sejak awal kehidupannya.
Allah telah memberikan nikmat yang besar kepada Imam Al-Banna dengan
lingkungan yang baik ini. Ayahnya melaksanakan beberapa tugas yang
penting seperti :
a. Memberi tarbiyah sejak awal dengan baik.
b. Menumbuhkan kecintaan terhadap Islam kepada anaknya sejak awal lagi.
c. Sentiasa memelihara bacaan dan hafalan Al-Qur'an.
Usaha-usaha tersebut telah membantu pemuda tersebut dalam mengisi
waktu dan tenaga ke arah berfikir dan berdakwah di mana pada ketika
suasana penghayatan Islam telah mulai pudar oleh gaya hidup yang bebas
dan suasana politik yang merosakkan, ia nampak seperti sesuatu yang
asing bahkan pelik dan mungkin tidak dapat diterima akal apabila melihat
seorang pemuda yang begitu besar komitmennya terhadap ajaran Islam
sehingga terserlah dalam mengisi waktu kehidupannya di samping
menunaikan ibadah solat dengan penuh disiplin.
Sejak dari awal
lagi kita dapat lihat bahwa Imam Al-Banna telah menentukan jalan dan
karakter hidupnya iaitu jalan hidup yang beliau jalani dalam
kehidupannya sebagai peribadi yang unik serta komited terhadap Islam dan
manhaj rabbani dan interaksi dengan orang lain secara baik dan sesuai
dengan ajaran Islam.
Beliau begitu terkesan dengan hadits Nabi saw dan begitu kuat berpegang teguh dengannya iaitu seperti sabda Nabi saw :
"Jagalah lima perkara sebelum datang lima perkara...... di antaranya adalah "masa mudamu sebelum datang masa tuamu".
Begitu juga dengan hadits Nabi saw yang lainnya :
"Ada tujuh golongan yang akan mendapatkan naungan Allah pada saat tidak
ada naungan kecuali naungannya....... di antaranya adalah "seorang
pemuda yang taat beribadah kepada Allah".
Maka dari sini kita
faham bahwa kehidupan Imam Al-Banna adalah Islam dan tidak ada yang lain
dalam diri dan hidupnya kecuali Islam.
Perkara ini cukup jelas
tergambar dalam beberapa lembaga atau badan Islam di mana sejak kecil
lagi beliau melibatkan diri di dalamnya seperti"Jam'iyyah As-Suluk wal
Akhlak" dan "Jam'iyyah An-Nahyu Al Munkar" dan selain itu beliau juga
memiliki hubungan yang erat dengan“Tariqat Sufiyah Al Hashafiyah” yang
pada ketika itu tersebar luas di berbagai pelosok daerah dan kota di
Mesir.
Adapun di antara faktor lain yang membantunya untuk
tetap berada di atas jalan kebenaran adalah kerana beliau begitu banyak
beribadah dan taat kepada Allah sejak zaman mudanya lagi di mana beliau
sering melakukan puasa sunnah khususnya puasa sunnah yang berhubungan
dengan hari-hari kebesaran Islam dan lebih banyak lagi beliau melakukan
puasa sunnah hari Isnin dan Khamis pada setiap minggunya dalam usaha
meneladani sunnah Nabi saw sebagaimana beliau juga sangat bersemangat
melakukan puasa sunnah bulan Rajab dan Sya'ban.
Kebanyakan dari
kita mungkin merasa asing dalam melakukan ketaatan seperti itu atau
merasa berat melakukannya terutama di zaman kita sekarang ini.
Dalam melaksanakan amal-amal ketaatan, Imam Al-Banna juga tidak sunyi
dari menghadapi kesulitan dan kesukaran terutama dalam suasana yang
tidak begitu kondusif yang dialami pada masa itu iaitu :
1. Wujudnya gerakan "Kristianisasi" yang terancang.
2. Penjajahan yang meluas dan meresap dengan cepat di tengah kehidupan
masyarakat Mesir ketika itu.
Faktor-faktor di atas memberi saham yang besar dalam menjauhkan umat
dari Islam apalagi untuk dapat memberikan komitmen dengan ibadah dan
ketaatan.
Namun Imam Al-Banna hidup melawan arus di mana beliau
berada dalam semangat Islam yang tinggi serta berpegang teguh dengan
ketaatan dan ibadah kepada Allah swt sekalipun umat ketika itu sedang
dikelilingi oleh arus globalisasi dan penghakisan jati diri Islam
sehingga mengakibatkan sikap tidak endahnya umat terhadap Islam dan
jauhnya umat, terutama para pemudanya dari kehidupan beragama.
Ini ditambah pula dengan begitu banyak munculnya seruan dan propaganda
asing terhadap dunia Islam seperti liberalisma dan komunisma serta
gerakan kristianisasi yang mengajak untuk menjauhkan umat dari Islam dan
menjalani gaya hidup moden seperti mereka.
Walaubagaimanapun Imam Al-Banna tetap berpegang teguh dan yakin dengan keislamannya bahkan merasa bangga dengannya.
Pada ketika berdirinya Universiti Kaherah, Darul Ulum merupakan salah
satu bahagian dari kuliah yang ada di dalamnya yang menyediakan
ilmu-ilmu terkini ditambah pula dengan ilmu-ilmu syariah dan pengetahuan
tradisional yang telah masyhur di Universiti Al-Azhar sebelumnya.
Pada ketika itu pula, Imam Al-Banna mendaftarkan diri untuk memasuki
kuliah di Darul Ulum. Walaubagaimanapun beliau tidak merasa cukup dengan
ilmu yang diperolehi di kuliah tersebut sehingga beliau mencarinya di
tempat lain sebagai tambahan seperti beliau sentiasa hadir mengikuti
majlis ilmu pimpinan Syaikh Rasyid Ridha di mana beliau cukup terkesan
dengan tafsirnya yang terkenal iaitu "Al-Manar".
Namun perkara
tersebut tidak menghalang dirinya dari mendapatkan nilai yang begitu
baik dan cemerlang sehingga beliau berhasil menamatkan kuliahnya dengan
keputusan yang cemerlang dan beliau merupakan angkatan pertama kuliah
tersebut.
Lalu setelah itu beliau dilantik sebagai guru di
Madrasah Ibtida’iyah di salah satu sekolah yang terletak di daerah
Ismailiyah iaitu pada tahun 1927.
Di kota tersebut, Imam
Al-Banna tidak hanya menumpukan pada profesyennya sebagai guru Madrasah
Ibtida’iyah, namun beliau juga menjadi pendakwah yang pada ketika itu
masjid-masjid di sana kebanyakannya kosong dari para pemuda sehingga
sukar untuk melihat adanya anak-anak muda yang solat di masjid bahkan
ramai juga yang sudah tersasar sehingga ada yang asyik dengan minuman
arak yang memabukkan.
Maka dari situ nampaklah beliau sebagai
seorang pemuda ahli ibadah, taat kepada Allah dan sebagai pendakwah yang
mengajak umat untuk kembali pada Islam yang bersih.
Di kota
Ismailiyah pula Imam Al-Banna banyak melakukan interaksi dengan
badan-badan Islam dan beliau tampil sebagai pendakwah dengan berbagai
wasilah yang dimiliki dan berkeliling ke berbagai tempat dan desa.
Beliau pergi sebagai pendakwah dan membawa khabar gembira tentang agama
Islam. Beliau menyeru dan mengajak manusia yang berada tempat-tempat
perkumpulan mereka, dan di antara tempat perkumpulan yang sering beliau
datangi adalah "café" atau kedai kopi.
Di sana beliau
memberikan kuliah pendek keagamaan, terutama pada petang hari sehingga
dengan kuliah yang beliau sampaikan telah menarik perhatian sebahagian
besar masyarakat pengunjung "café" sehingga menjadikan pemilik "café "
tersebut berlumba-lumba mengundang Imam Al-Banna untuk memberikan kuliah
petang di "café-café" milik mereka.
Akhirnya di kota
Ismailiyah dengan taufik dari Allah dan dengan keberkatan di atas usaha
gigih serta keikhlasannya, Imam Al-Banna mampu mendatangkan cahaya
dakwah dan memberikan pengaruh yang sangat besar hingga saat ini iaitu
dengan berdirinya Gerakan Al-Ikhwan Al-Muslimun yang dipimpin secara
langsung oleh Imam Al-Banna padahal ketika itu umur beliau masih sangat
muda. Pemuda ahli ibadah, itulah yang telah mampu mendirikan gerakan
dakwah Islam terbesar di dunia ketika ini.
PERIBADI ISTIMEWA
Imam Al-Banna memiliki banyak keistimewaan dalam keperibadiannya :
1. Peribadi yang sempurna dan seimbang.
2. Pemuda aktivis.
3. Seorang khatib yang hebat.
4. Memiliki perasaan yang lembut.
5. Mudah berkomunikasi dengan semua orang samada orang awam, petani dan buruh.
6. Seorang cendekiawan yang memiliki ilmu.
7. Mampu berinteraksi dengan para cendekiawan lainnya.
8. Ketika berada di tengah umat manusia, ramai yang takjub
kepadanya samada dari kalangan cendekiawan, hartawan, orang awam,
petani, buruh serta yang lainnya.
Ini semua bersesuaian dengan
jalan dakwahnya yang berdasarkan kepada pembentukan umat, dakwah dan
individu yang seimbang dalam berbagai sisinya.
Selain itu, Imam
Al-Banna juga memiliki suatu karakter yang mampu memberikan pengaruh
kepada orang yang ada di sekitarnya. Perkara ini kembali kepada asas
yang beliau miliki iaitu kedekatan diri kepada Allah.
Kita juga
boleh temui bahwa dakwah Al-Ikhwan Al-Muslimun dan anggota Ikhwan itu
sendiri telah terpengaruh dengan peribadi Imam Al-Banna; karakternya
yang baik, ikhlas dan taatnya kepada Allah yang kesemuanya bersumber
pada cahaya kenabian.
Sebagaimana beliau juga memiliki peribadi
yang mantap dan lemah lembut, sentiasa menaruh perhatian dan menolong
orang-orang yang dizalimi dan dalam sejarahnya telah banyak disaksikan
bahwa usaha dan kerja Al-Ikhwan di berbagai tempat, daerah dan negara
sentiasa membela hak-hak umat Islam yang dirampas.
PENDAKWAH ABAD KE 20
Dialah pendakwah yang paling menonjol pada abad ke 20 di mana ia menyerukan bahwa Al Qur’an tidak datang hanya untuk :
a. Diambil berkatnya.
b. Dibacakan pada mayat di atas kuburannya.
c. Dijadikan hiasan dalam almari.
d. Mengajarkan akhlak dan kerohanian.
e. Memutuskan diri dari dunia dengan segala kemewahan dan kenikmatannya yang halal.
Tetapi lebih dari itu semua, Al Qur’an adalah :
1. Ilmu.
2. Kefahaman.
3. Kekuatan.
4. Kemuliaan.
5. Kehormatan.
6. Penggerak yang nyata.
Sehingga peradaban ini tegak di atas landasan Islam dengan pancaran sinarnya.
Oleh kerana itu, kita mesti mampu mengambil pelajaran dari perjalanan
peribadi pemuda yang berhimpun di dalamnya jiwa yang memiliki
nilai-nilai mulia dan agung serta bagaimana jiwa tersebut mampu :
a. Membangun generasi yang berpegang teguh pada Islam.
b. Tidak menyimpang dari jalan Allah.
c. Menepati dan menunaikan amanah yang dipikulnya dengan semampu mungkin.
Meskipun demikian, ujian dan dugaan yang dihadapinya sentiasa datang
silih berganti dalam rangka untuk lebih menetapkan keteguhannya pada
jalan Allah dan agama Islam serta berusaha untuk meninggikan kalimat
(agama) Allah dan meneladani sunnah Nabi saw.
Walaupun dunia
tidak membicarakan dirinya dan jejak-jejak yang ditinggalkannya, Allah
tetap mengetahui apa yang telah dipersembahkan oleh seorang Hasan Al
Banna bagi Islam dan kaum Muslimin dan pahalanya ada di sisiNya. Ia
telah jujur kepada Tuhannya, Allahpun menerimanya untuk syahid di atas
jalanNya.
Sesungguhnya seluruh amal dan ucapan Imam Hasan Al
Banna bukanlah sesuatu yang ia perolehi dengan sendirinya melainkan
semuanya adalah pemberian dari Tuhannya.
Dia adalah seorang
hamba yang Allah ketahui kemampuannya untuk berjalan di atas jalanNya
sehingga orang-orang memperolehi manfaat besar saat bertemu dengannya.
Tatkala ia berbicara, pandangan mata setiap orang akan tertumpu pada
wajahnya yang teduh dan berseri-seri serta senyumnya yang lembut. Hati
menjadi tertambat pada untaian kalimatnya yang tersusun indah. Itu
adalah kurniaan lain yang Allah berikan kepadanya. Kurniaan itu pula
membuatkan para pendengarnya tetap mendengarnya. Bahkan, lebih senang
apabila ia terus berbicara sesuka hatinya tanpa ada rasa letih atau
bosan menikmati kata-katanya.
Setelah dua tiga jam untaian
kalimat ‘Rabbani’ itu berlalu, ia lalu memilih orang-orang yang pada
diri mereka ada gelombang cinta kepada dakwah Allah lalu menjumpai
mereka, mengingatkan, mengarahkan dan memotivasi mereka untuk teguh
berdakwah.
Begitulah sekelumit kisah sebuah peribadi seorang
pemimpin dan murabbi yang unggul yang mesti kita contohi kerana beliau
juga telah mencontohi peribadi Nabi kita Muhammad saw yang merupakan
sebaik-baik makhluk dan memiliki akhlak yang paling terpuji.
Ya
Allah, berilah balasan yang sebaik-baiknya kepada insan yang telah
mengorbankan segala-galanya untuk dakwah di jalanMu. Kurniakanlah
ganjaran yang besar di atas jasa-jasanya dan alirkan pahala terus
menerus kepadanya selama mana kami masih membaca Al Ma'thuraat yang
merupakan doa-doa ma'thur dari NabiMu saw yang telah dikumpulkan semula
oleh beliau.
Ameen Ya Rabbal Alameen
sumber: Muhammad Harmizzi
No comments:
Post a Comment