Tiada yang boleh memberikan mudarat melainkan Allah
بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
“Dengan nama Allah yang dengan namaNya, tidak ada suatupun yg dapat memberikan kemudaratan di bumi mahupun di langit, Dia-lah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (Dibaca tiga kali).
Ini merupakan salah satu zikir pagi dan petang yg diajar oleh Rasulullah SAW kepada umatnya. Baginda s.a.w bersabda:
“Barangsiapa membacanya sebanyak tiga kali ketika pagi dan petang hari, maka tidak ada sesuatu pun yang boleh membahayakan dirinya.” (HR. Abu Dawud 4/323, Lihat Shahih Ibnu Majah 2/332, Al-Allamah Ibnu Baaz berpendapat, isnad hadits tersebut hasan)
1. Amatlah wajar bagi sesiapa yg mengamalkan wirid ini supaya memerhatikan kandungan akidah yg terdapat didalamnya. Ianya bukanlah sekadar kata-kata yg dibaca tanpa difahami maknanya tetapi ianya adalah zikir yg dapat meneguhkan jiwa jikalau direnungi dengan mendalam kalimahnya.
2. Kandungan zikir yg ringkas ini menegaskan bahawasanya tidak ada suatu kuasapun yg boleh mendatangkan kemudaratan melainkan Allah s.w.t. Kandungan zikir ini turut diperkuatkan dengan hadith lain yg diriwayat Ibnu Abbas:
Jagalah Allah nescaya Allah akan memeliharamu. Jagalah Allah nescaya engkau akan dapati Dia di hadapanmu. Apabila engkau meminta, maka pintalah dari Allah. Apabila engkau meminta pertolongan, maka mintalah pertolongan dengan Allah. Ketahuilah bahawa jikalau umat ini berkumpul untuk memberikan sesuatu manfaat kepadamu, mereka tidak akan mampu memberikanmu manfaat kecuali dengan suatu perkara yang memang Allah telah tentukan untukmu. Sekiranya mereka berkumpul untuk memudharatkan kamu dengan suatu mudharat, nescaya mereka tidak mampu memudharatkan kamu kecuali dengan suatu perkara yang memang Allah telah tentukannya untukmu. Pena-pena telah diangkatkan dan lembaranlembaran telah kering (dakwatnya).
(Hadis riwayat al-lmam al-Tirmizi. Beliau berkata: la adalah Hadis Hasan Sohih)
Menjaga Allah disini bermaksud menjaga hak-hakNya dengan melaksanakan apa yg disuruh dan meninggalkan apa yg dilarang. Ianya tidaklah bermaksud bahawa Allah s.wt berhajat dengan penjagaan makhlukNya (Maha suci Allah drpd sifat yg sedemikian) bahkan makhluklah yg memerlukan penjagaan daripada Allah Rabbul Jalil. Segala perbuatan yg dilakukan hambaNya samaada baik atau buruk tidak pernah menjejaskan sedikitpun kedudukan Allah ‘Azzawajalla.
3. Sesiapa yg meyakini penjagaan Allah keatasnya daripada sebarang kemudaratan hendaklah sentiasa menjaga syariatNya dan juga mematuhi sunnatullah. Menjaga syariatNya adalah dengan cara mematuhi hukum-hakam yg telah ditetapkan oleh Al-Quran dan As-Sunnah. Mematuhi sunnatullah pula adalah dengan cara menjauhkan diri daripada sebarang kemudaratan dan mengelakkan diri drpd terjerumus kedalamnya. (cthnya seperti berenang didalam kolam yg dipenuhi dengan buaya yg kelaparan).
4. Jikalau seorang mukmin itu meyakini perlindungan Allah daripada sebarang bencana, maka dia pasti akan menjadikan Allah sebagai satu-satunya tempat untuk berdoa dan bertawakal . Tawakal dan doa kepada makhluk pula adalah perbuatan yg tercela yg hanya dilakukan oleh org yg tidak berakal. Kerana sifat asal makhluk itu ialah tidak boleh mendatangkan kemudaratan dan menfaat melainkan dengan izin Allah.
5. Jikalau keburukan menimpanya, dia pasti akan bersabar dan redha disebabkan keyakinannya bahawa semuanya itu datang dari Allah ‘Azzawajalla.
Allah s.w.t berfirman:
Tidak ada suatu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali dengan izin Allah; dan barangsiapa yang beriman kepada Allah niscaya dia akan memberi petunjuk kepada hatinya. dan Allah Maha mengetahui segala sesuatu. QS 64:11
Al-Qamah berkata daripada Abdullah. Iaitu maksud:‘dan barangsiapa yang beriman kepada Allah niscaya dia akan memberi petunjuk kepada hatinya’ ia adalah seorang lelaki yg jika tertimpa musibah, ia redha dengannya dan ia tahu semua itu berasal daripada Allah.(Sahih Bukhari, Kitab Tafsir, surat At-taghabun, setelah hadith no.4907)
Oleh itu, seorang yg membaca zikir “Dengan nama Allah yang dengan namaNya, tidak ada suatupun yg dapat memberikan kemudaratan di bumi mahupun di langit, Dia-lah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui” hendaklah mengimani kandungan akidah yg terdapat di dalamnya. Secara keseluruhannya, ia memberi gambaran kpd kita tentang kekuasaan Allah yg mutlak tanpa ada sesiapun yg mampu menandingiNya. Jadi, apakah alasan bagi kita untuk bergantung harap kepada selain drpdNYa? Apakah alasan bagi kita untuk berdoa dengan meminta kepada nabi-nabi dan para wali? Sedangkan mereka juga adalah hambaNya.. Apakah alasan bagi kita untuk bertawakkal dan menyerahkan nasib kita kepada golongan kuffar, Amerika dan kuncu-kuncunya.. sedangkan manusia tidak berkuasa untuk memberikan sebarang manfaat ataupun mudharat, walaupun seluruh manusia dan jin berhimpun untuk bergotong royong melakukannya.
Subscribe to:
Posts (Atom)